måndag 21 september 2015

Hösten - visionernas och livets tid

höstens sista rosor

Jag älskar hösten - naturen börjar förbereda sig till att gå i ide och allt börjar gå långsammare. Luften blir krispigare och dofterna mättas. Fåglarna och djuren är sedan länge klara med sina kullar, blommorna är inte lika överflödande av dofter och bärbuskarnas grenar dignar inte längre under årets skörd.

På hösten tar jag mig tid till att titta inåt, funderar om jag tycker om det jag gör eller om jag vill göra omtag, förbättra eller helt sonika sluta med vissa saker. Det gäller även relationer - vilka människor vill jag umgås med och får mig att må bra?


Syftet med det? Jo, du kan nämligen inte hela tiden fylla på och fylla på utan att det någonstans rinner över. Det är som mönstren på tapeter eller tyger - det är tack vare frånvaron av mönster som gör att mönstret i sig kommer fram. En yta fylld av mönster blir jobbigt för både ögat och sinnet att ta in och du hindras njuta av dess skönhet.


Jag låter den här processen ta sin tid, ibland vet jag på en gång vad jag behöver välja bort för att kunna få det jag vill ha. Andra tillfällen tar det veckor, ja till och med månader innan jag förstår vad jag behöver. När jag är klar så känner jag mig ny - fylld av glädje och livslust.


Fundera på vad du behöver i ditt liv. För tro det eller ej - du får välja ditt liv.

Inga kommentarer: