söndag 20 september 2015

Att tappa sugen

konstnär: Mikael Richter


Ibland tappar jag sugen, luften går ur mig och jag ställer frågan till mig själv "är det här verkligen roligt?" eller "vill jag verkligen göra det här?" När jag ställer frågan så förstår jag att jag har hamnat i det berömda ekorrhjulet av negativa tankar där jag antingen funderar på vad som ska hända i morgon eller det som hände i går. 

Ett bra sätt att bryta detta negativa tankemönster är att röra på kroppen. För så fungerar vi, hjärnan lyssnar till kroppen först och sedan till våra tankar. Jag brukar hoppa upp och ned och på så sätt röra på kroppen och bryta tankarna. Ett annat tips är det som kommer från Jesper Caron. Ställ dig bredbent, fötterna i axelbredd, le stort så att dina framtänder i överkäken syns och sedan titta upp i taket.


Testa - kan du tänka den där negativa tanken? Går det? Hur länge gick det?


Ja, du som testar känner att dina negativa tankar, hux flux försvinner. Det går inte att tänka negativt när din kropp gör något.


Så nästa gång dina tankar börjar mala i ett gammalt spår av negativitet - bryt det genom att göra någon av dessa kroppsrörelser. 


Inga kommentarer: