lördag 19 september 2015

Att hitta din väg


Idag promenerade jag i skogen och mina fötter leder mig på en osynlig stig som jag ofta brukar ta. Det är ingen upptrampad väg men fötterna hittar sin plats ändå bland lövträdens blad.

Varje dag så leder vår kropp oss framåt på vägar som vi inte alltid är medveten om. Vi dricker ur samma mugg till frukost, sitter vid samma plats vid köksbordet eller i soffan. Talar om fotboll, ungarna, matkassarnas lov eller träningen som aldrig blir av. Vad gör du som är slentrian i ditt liv?


Tänk om du skulle göra tvärtom? Byt plats vid frukostbordet - se om du upptäcker något nytt när du  tittar ut genom fönstret? Eller varför inte prata med kollegan om något som du aldrig har gjort förr? Fråga hur kollegan har det och genuint mena det. Eller börja med att gå till jobbet eller skolan genom att ta en annan väg till bussen, tåget eller bilen, vilka vägar finns det? Ser du dem? Jag har hittat många fler vägar som jag varierar mellan när jag tar mig till busshållplatsen om morgnarna och det är härligt att utmana mig själv genom att tänka utanför de ramar som jag ser som mina.

Å så jobbigt, kanske du tänker. Ja, det är jobbigt att göra annorlunda - för hjärnan tycker om att spara energi och använda samma kopplingar som den brukar. Men om du tänker nytt eller gör nytt så skapar du nya kopplingar i hjärnan. Testa och se vad ett förändrat sätt leder till!


Jag lovar, du kommer att få nya tankar. Nya aha-upplevelser. Testa i några dagar och ta med dig denna fråga: gör jag det jag gör - för att jag vill det eller för att jag tror att jag vill?

Inga kommentarer: