fredag 9 oktober 2015

Nyttan av att vara nyttig!



Har du tänkt på att många ropar "testa det här" medan andra propagerar något helt annat. Har du stannat upp och funderat på vad som är nyttigt för just dig?

Är du trött och känner dig vissen, då kanske du behöver vila. Bara lägga dig på en skön plats och njuta av att du får vara där och höra dina andetag. Känna hur skönt din kropp vilar mot underlaget.

Ropar din kropp efter mat så ät något som du genuint känner i kroppen att du mår bra av. Å ja, för vissa är det kött eller fisk som kroppen ropar efter, för andra är det frukt och bär som efterfrågas. Kroppen vet bäst, mycket bättre än vad huvudet någonsin vill erkänna.

Jag hade en period i mitt liv då jag gick på gym och tränade, flera gånger i veckan. Ju mer jag tränade desto tröttare blev jag. Tills jag en dag, tack vare en klok vän, stannade upp och sa stopp. Jag insåg att det inte var träningen jag behövde utan stillheten i hemmet. Jag började låna hem böcker från biblioteket. Böcker med vackra färgbilder på trädgårdar, blommor, stickade plagg och vackra platser. Det var det som sinnet och kroppen ville ha. Att rusa iväg och skynda mig till träningen, var precis det som fick mig trött och slut. Vilan och återhämtningen gjorde mig lugn, glad och trygg igen. Det som jag egentligen alltid hade varit - men som hade runnit av mig när jag försökte göra något som gick emot kroppens behov. 

Så, är du nyttig? Ger du dig själv det som du behöver? Om nej, så tycker jag du ska börja! Nu!

Inga kommentarer: