fredag 22 april 2016

Lev!



På min väg till arbetet så möts jag av detta! Visst är det en härlig uppmaning; att leva. 

Många gånger i mitt liv så har jag varit så fullt upptagen med allt det vardagliga, det som jag tror är det allra, allra viktigaste och så glömmer jag bort att lyfta blicken och inse vad som är viktigt för mig i mitt liv. 

Jag har en klok son, han sa så här till mig. "Jag planerar in det roliga först, det som jag tycker om att göra och sedan planerar jag in det jag måste göra. För om jag bara gör det jag måste göra så har jag ingen ork till att göra det roliga." Visst är det smart!

Det kan liknas vid berättelsen om att du ska stoppa ner stora stenar, mindre stenar och sand i en glasvas. Om du häller i all sand så kommer inte de större och mindre stenarna att rymmas, men om du placerar de stora stenarna först och sedan de mindre stenarna och sedan häller på sanden så ryms allt. För sanden rinner ner och fyller ut de utrymme som finns mellan stenarna.

Å så är det med livet. Vardagens göromål som arbete, disk, matlagning, tanka bilen, byta däck, klippa gräsmattan etc. fyller vi redan våra dagar med. Men att ta oss tiden att lära oss spela piano, sjunga, besöka vännen som vi älskar, dela ut kramar till våra vänner etc. det glömmer vi allt för lätt bort, tyvärr. Livet är så utformat att det lätt blir så att vi arbetar med våra skruvar och muttrar utan att förstå att tiden går och vi med den. Vi behöver aktivt fatta beslut att forma vår liv på vårt sätt.

Så njut kära ni! Lev! Era liv är oerhört viktiga och betydelsefulla! Ta hand om er!

Inga kommentarer: